Vrijwel iedere zakelijke internetgebruiker heeft van SEO en SEA gehoord. Heb je er nog nooit van gehoord? Geen nood. We vertellen je namelijk in dit artikel meer over deze marketingmethodes.

Daarbij gaan we in op de betekenis en wat de verschillen tussen SEO en SEA zijn. Eerst vertellen we je over de betekenis van de afkortingen. SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. De term SEA lijkt weliswaar op SEO, maar is toch anders.

SEA betekent namelijk Search Engine Advertising. Je adverteert dus binnen verschillende zoekmachines zodat je website gemakkelijker gevonden wordt. Je ziet dus dat SEO en SEA-beiden te maken hebben met online marketing. Bovendien is het doel bij beide varianten om op de eerste pagina van zoekmachines terecht te komen.

Mocht onze uitleg je nieuwsgierig hebben gemaakt om SEO te leren, bekijk dan de volgende website voor een SEO cursus.

De verschillen tussen SEO en SEA

SEO en SEA verschillen op diverse gebieden van elkaar. Echter, het belangrijkste verschil tussen de twee is dat de ene methode betaald is en de andere onbetaald. SEO heeft immers betrekking op organische oftewel onbetaalde zoekresultaten.

SEA, daarentegen, verwijst naar betaalde zoekresultaten. Doordat Google de meest gebruikte zoekmachine is, wordt SEA over het algemeen met Google Ads, wat voorheen AdWords heette, geassocieerd. Er zijn ook andere verschillen tussen deze twee vormen van online marketing:

Focus je je op SEO of juist SEA? Je kunt deze twee het liefst combineren, omdat ze elkaar aanvullen. Ga meteen aan de slag!