Categorie Archief Bruiloft

doorMerel

Bruiloft styling en decoratie

Tips voor de bruiloft decoratie

Als je plannen gaat maken over het stylen van de trouwlocaties waar jullie huwelijksdag gevierd zal worden, is het belangrijk om allereerst te bedenken hoe je de huwelijksdag wil vieren. Ga je voor groots en chique, klein, intiem en of romantisch of wil je heel uitbundig en apart. Weet je welke trouwlocatie het gaat worden? begin dan te denken aan de styling van je bruiloft.

Het begin

Waar start jullie huwelijksdag. Is dat het ouderlijk huis van één van jullie, of je eigen huis? Het is leuk natuurlijk hartstikke leuk om de entree van het huis te versieren, b.v. de voordeur. Je kunt denken aan slingers van bloemen of bogen van ballonnen , of een mooie bloemenkrans aan de voordeur. Ook werken met mooie brede linten geeft een heel feestelijk gevoel. Let wel op dat de linten kleurvast zijn, want een bui regen kan je hele voordeur verknallen. Ook kan je een mooie ereboog maken van ballonnen of van papieren bloemen. Er zijn ook bedrijven die deze bogen kant en klaar aanbieden.

 

Het stadhuis en of de kerk

Naast bloemstukken op het altaar of spreektafel is het ook een mooi idee om de banken in de kerk of de stoelen in het stadhuis te versieren met grote strikken, linten, pompoenen, potjes met bloemen, bedenk dat je dit ook heel makkelijk zelf kan maken, beneden laten we wat foto’s zien. Het geeft je trouwlocatie een zeer feestelijke en glamour uitstraling. Ook is het zeer mooi voor de trouwreportage, deze prachtige beelden zullen niet alleen jullie gasten niet vergeten, maar de foto’s zullen later het bewijs leveren. Mochten jullie al een kleuren thema voor jullie bruiloft hebben, dan pas je deze kleuren gewoon hierop aan. Of je nu een bruid bent met een rode, roze of witte trouwjurk, decoraties zijn overal op aan te passen.

Verder kan je je decoraties en kleuren overal toepassen. Denk aan je feestlocatie, waar je leuke ballontoefjes op de tafels kan plaatsen. Je kan door enkele vrienden of familieleden vragen om de versiering van de trouwlocatie mee te nemen naar de feestlocatie, waar je ze dan weer op de stoelen kan hangen. Er zijn vele thema’s te bedenken voor je bruiloft zoals rock & roll, caribbean, vintage, eco, glamourstijl, en dan in alle kleurcombinatie die er mogelijk zijn.
Veel wordt gekozen voor wit, of in combinatie met zwart. Maar ook roze, blauw en groen zijn favoriete kleuren.
En voor degene die lekker los willen gaan denk dan eens aan paars, oranje of rood.

Natuurlijk kan je deze kleuren ook in je bruidskleding terug laten komen. Denk hierbij aan je sieraden, je trouwschoenen in een mooie opvallende kleur, of de stropdas en kousen van de bruidegom. Kortom DURF een beetje te experimenteren. Het trouwvervoer als je een witte bruidsauto hebt, kunnen er alle kleuren van bloemen of lint bij combineren.

Trends

Leuk en relatief goedkoop is de trend pom poms en lampionnen van papier. Hiermee zorg je in een handomdraai een fantastische sfeer op je trouwlocatie. Ze zijn in allerlei kleuren en formaten verkrijgbaar. Diy ofwel doe het zelf huwelijksdecoraties zijn leuk om te maken en kunnen je ook veel geld besparen. Neem eens een kijkje bij lampionstore.nl

doorMerel

Etiquette voor het huwelijk

De officiele etiquette van het huwelijk. vaak weet je niet wat te doen, en bieden we hier misschien de oplossing van hoe het werkelijk hoort. Natuurlijk hoef je je niet strikt aan de regels te houden. maar deze etiquette kan vaak een hulpmiddel zijn op jullie trouwdag.

Etiquette bruidsboeket.

Officieel kiest en betaald de bruidegom het boeket, maar vandaag de dag kiest de bruid liever zelf haar bruidsboeket
daar dit ’n belangrijke rol speelt.

Tot aan de voltrekking van het huwelijk, draag je het boeket in de rechterhand.
Nadat jullie zijn getrouwd, draagt je het in de linkerhand. Hou rekening met een kerkelijk huwelijk.
Wanneer je de kerkelijke inzegening ziet als de definitieve huwelijksvoltrekking draag je het boeket dus tot die tijd in je rechterhand.

Corsages

Volgens de traditie draagt de bruidegom op zijn trouwdag een anjer in zijn linkerknoopsgat, maar tegenwoordig wordt steeds vaker gekozen voor een bloem uit het bruidboeket.
De daggasten dragen een corsage die bestaat uit bloemen die ook in het bruidsboeket voorkomen .
Een corsage wordt gedragen door de wederzijdse ouders, bruidsjonkers en getuigen.
Wanneer je meer daggasten hebt, is het natuurlijk leuk om ook voor de overige daggasten een corsage te verzorgen, maar volgens de etiquette hoeft dit niet.

De corsages worden door de dames met de steel naar boven gedragen en door de heren met de steel naar beneden.
De bruidsmeisjes dragen een klein boeket/biedemeier wat sterk overeenkomt met het bruidsboeket.

Etiquette Trouwringen

Het is algemeen gebruikelijk de trouwring om de ringvinger van de rechterhand te dragen, echter mensen die Rooms-katholiek zijn dragen de trouwring aan de ringvinger van de linkerhand.
Een gebruik van weduwen en weduwnaren is om de ring van de overleden echtgeno(o)t(e) achter de eigen trouwring te dragen.
De ringvinger stond volgens het volksgeloof in verbinding met het hart en was dus de meest geschikte vinger om een trouwring aan te dragen

Etiquetteregels rond het trouwvervoer

De bruidegom stapt eerst in de trouwauto, dan volgt de bruid die dus rechts van hem zit. Omdat de bruid na de huwelijksvoltrekking links van de bruidegom zit, stap de bruid als eerste in en schuift dan even om plaats te maken voor de bruidegom. De ceremoniemeester vertrekt als laatste, zodat hij zeker weet dat iedereen vertrokken is. Als eerste auto rijdt de auto met het bruidspaar met bij hen twee kleine bruidsmeisjes die als bloemenstrooistertjes dienst doen. De auto voor het bruidspaar rijdt als laatste voor en gaat na het instappen pas voor aan de stoet rijden. In de tweede auto zitten dan twee bruidsjonkers links en twee bruidsmeisjes rechts. In de derde auto zit rechtsvoor de moeder van de bruidegom, linksvoor de vader van de bruid, rechtsachter de moeder van de bruid en linksachter de vader van de bruidegom. In de vierde auto zitten de getuigen. In de volgende auto’s de rest van de familie in volgorde van de rest van de gasten.

Etiquette binnenkomst kerk en gemeentenhuis

Bij het binnengaan van het gemeentehuis of kerk loopt de bruid ook rechts. Zij zit ook rechts tijdens de huwelijksvoltrekking.
Bij het verlaten van het gemeentehuis en/of kerk loopt de bruid links van de bruidegom.

Tafelschikking

Het maken van een tafelschikking is niet eenvoudig. Zeker niet als je het helemaal volgens de etiquette wilt doen.
De bruid en de bruidegom zitten op de ereplaatsen, dat wil zeggen in het midden van een van de lange zijden van de tafel of aan de hoofdtafel. De bruid zit aan de linkerzijde van de bruidegom. Naast de bruid zit de vader van de bruidegom, naast de bruidegom de moeder van de bruid. De moeder van de bruidegom en de vader van de bruid zitten tegenover het bruidspaar. De plaatsen naast de ouders van het bruidspaar zijn voor de bruidsmeisjes en bruidsjonkers en de naaste en oudste familieleden. De overige gasten worden volgens rang en leeftijd geplaatst. In het geval dat de bruid of bruidegom geen ouders meer heeft worden hun plaatsten ingenomen door de oudere naaste familieleden of door getuigen. Verder hoort er officieël naast elke dame een heer te zitten en de echtparen zitten niet bij elkaar.

Speeches

Tijdens het diner hoort een speech. Deze speech is bedoeld om jullie geluk te wensen. Dit wordt meestal gedaan door de vader van de bruid. Tijdens zijn speech zal hij ook de waardering voor zijn nieuwe schoonzoon uitspreken. Vervolgens is het de beurt aan de vader van de bruidegom. Ook hij wenst jullie geluk en laat weten dat hij blij is met zijn schoondochter. Na de ‘officiële’ speeches kunnen eventueel nog anderen een speech houden, bijvoorbeeld een getuige, een broer of zus of een ander dierbaar persoon. Wanneer één van de vaders niet in staat is een speech te houden, wordt deze taak overgenomen door het oudste mannelijke familielid, zoals een oom of een broer. Maar ook de moeder van de bruid kan in aanmerking komen om een speech te houden.
Als laatste is de bruidegom zelf aan het woord. Hij zal iedereen bedanken voor de bijdrage die zij hebben geleverd, waarbij hij een bijzonder dankwoord aan zijn schoonouders, ouders en ceremoniemeester zal uitspreken. Hij brengt een toost uit aan alle gasten.

Etiquette bruidstaart

De bruidstaart wordt betaald door de ouders van de bruid.
De bruid snijdt de taart aan. Zij steekt daartoe het mes in het midden van de onderste taart.
De bruidegom legt zijn hand om de hare om haar te helpen. Ze kunnen een stuk uitsnijden en het samen opeten.
Volgens de officiële regels wordt er bij de bruidstaart champagne geschonken.

Een toast uitbrengen

Volgens de etiquette brengt de vader van de bruid als eerste een toast uit, gevolgd door de vader van de bruidegom.

De openingsdans

De openingsdans op het feest wordt door het bruidspaar gedanst.
Meestal is dit een makkelijk te dansen quickstep.
Bij de 1e wissel Change moeten ze wisselen (meestal helpt de band daarbij een handje).
In dat geval vraagt de bruidegom de moeder van de bruid ten dans, en danst de bruid met haar vader.
Daarna zijn de ouders van de bruidegom aan de beurt.
De laatste dans is traditioneel ook weer voor het bruidspaar.

Het vrijgezellenfeest

Volgende de traditie wordt dit feest op de vooravond van de bruiloft gehouden, maar dat blijkt in praktijk vaak niet handig.
De kosten voor het vrijgezellenfeest zijn voor de gasten.

Etiquette

Vragen jullie je ook steeds af wie hoort wat nu te doen. Waar zit de bruid in de bruidsauto. Wie brengt de toost uit. Hier hebben we alle regels op een rijtje gezet.